donderdag 7 april 2016

Generale repetitie

De afgelopen weken stonden in het teken van de voorbereiding op mijn fietstocht naar Santiago de Compostela. Ik bezocht de Fiets- en Wandelbeurs alsmede de Wereldfietsbeurs, zette de gekozen fietsroute in afstandmeten.nl en liet een uitgebreide sportkeuring doen bij een Sport Medisch Adviescentrum (SMA).

Bij het SMA bleek met het hart en longen alles in orde en legde ik een 'keurige inspanningstest' af. Daaruit bleek dat ik het met 175 Watt vermogen lang kan volhouden. Bij veel weerstand (lees klimmen) treedt vrij snel verzuring op. Dit is voor een deel te verklaren uit de bijwerkingen van de medicatie, die ik ondervind. Voorafgaand aan de fietstocht probeer ik dit zo goed mogelijk te trainen.

Al een paar maanden stond voor afgelopen dinsdag en woensdag de 'generale repetitie' ingepland. Dit hield in: check van de fiets, tent, kookspullen, de bagage en conditie opdoen voor klimmetjes in combinatie met lange tochten. Aanleiding hiervoor was een workshop natuurlijke schalen maken van papier met één van mijn tantes in Papierfabriek De Middelste Molen in Loenen (GLD).

Het kostte wat tijd en overzicht om daadwerkelijk van huis weg te komen. Ik heb op zulke momenten de neiging mij te verliezen in detail en perfectionisme. Alles een dag van te voren gereed maken (niet eerder) en mijzelf een realistisch tijddoel stellen wil dan nog wel eens helpen.

Heen fietste ik 105 km (30 km om) over de Midden-Nederlandroute (LF4) via de heuvels bij Rhenen, Oosterbeek/Arnhem en de Veluwe Zoom naar NIVON-camping het Hullse Hall. Het was druilerig weer met een redelijk aangename temperatuur. Normaal geen reden om er op uit te trekken met de fiets èn bepakking. De hele fietstocht spetterde het met af en toe lichte regen.
De heenweg volbracht ik inclusief pauzes ruim binnen de zeven uur. Hiermee bewees ik voor mijzelf, dat ik nu al ruim 100 km in de benen heb en dat de verzuring, die optrad tijdens het klimmen, te doen was. Zeker als ik dit vanaf nu blijf trainen!

Op het vlak had ik een lekker tempo van 20-22 km/uur op de teller. En ik had inderdaad het gevoel, dat ik dit heel lang kon vol houden. Bij de klimmetjes ging ik overeenkomstig de verwachting de bovenbenen voelen en zakten de snelheid en het tempo terug. De 22,5 kilo bagage (incl. kampeer- en kookuitrusting) aan de fiets is dan met name te voelen. Dus hoe minder hoe beter. Onderweg dacht ik na over wat ik aan spullen nog achterwege zou kunnen laten. Dit resulteerde bij thuiskomst in een besparing van 2,5 kg.

Ook dacht ik na over 'ontsnappingsmogelijkheden' wanneer tijdens de grote fietstocht dingen anders zouden lopen dan gepland. Dit kwam ook aan de orde tijdens het gesprek met de keuringsarts van het SMA en mijn sociaal-psychiatrisch verpleegkundige. Het moet allemaal wel te doen en realistisch blijven natuurlijk. Ruim 2500 km fietsen in 32 dagen is natuurlijk niet niets met mijn achtergrond. Hun advies was bijvoorbeeld om een stukje de trein te pakken, mocht ik onderweg de planning niet halen. Daarnaast zou ik op vermoeiende dagen het zelf eten koken kunnen vervangen door een plat du jour/pelgrimsmenu en/of de camping kunnen vervangen door een pelgrimsherberg. Mijzelf kennende zal ik veel in het werk stellen de realistische planning uit te voeren, maar het is goed wat 'escapes' achter de hand te hebben!

Na een goede nachtrust op mijn heerlijke Thermatest NeoAir Xlite matje en in mijn donzen slaapzak werd ik wakker met uitzicht op vier reeën!

Na de bijzonder interessante en leuke workshop en lunch in Loenen fietste ik terug naar huis. Bij aanvang begon het te regenen en er stond een harde tegenwind met kracht 5/6; een combinatie waar ik geen vrienden mee ben. De route liep via het mooie Nationaal Park de Hoge Veluwe. Dit waren mijn duurste fietskilometers ooit: €9,15 voor 8 km! Vlak na Lunteren ging de regen over in een immense stortbui. Precies op een punt van de route waar ik over onverharde paden moest. Blij, dat ik een Santos met riem en Rohloff rijd! Toen het weer 'gewoon' ging regenen, heb ik mijn sokken maar even uitgewrongen. Het venijnige klimmetje, 9 km voor het eind in de omgeving van de Piramide van Austerlitz, stampte ik nog redelijk goed weg zonder de benen te gaan voelen.

Alle kampeerspullen en fiets voldeden deze twee dagen aan de verwachtingen en werkten naar behoren. Alleen de GPS liep één keer vast en ik ontdekte dat mijn fietssleutel krom is. Een lijstje van vergeten en nog aan te schaffen zaken is gemaakt, dus ik kan met veel vertrouwen op weg naar Santiago de Compostela!

En wat het weer betreft put ik vertrouwen uit het volgende gezegde:`Een vreselijke generale resulteert vaak in een prima uitvoering'.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten