woensdag 18 mei 2016

Mindfulness - dinsdag 17 mei 2016

Vandaag was ik voor 16:00 uur op de camping in Chateau-Renault. Een rustige, bijna uitgestorven gemeente camping aan een watertje onder het kasteel.

Maar er was leven in de brouwerij en dat kwam van de kant van het water: een heleboel eenden, de mannetjes vechtend om de vrouwtjes. Uiteraard waren ze tam, want bij de campinggasten is vaak wel wat te halen aan eten. En dat kregen ze van Frèze, waarmee ik sinds Cambrai op de campings sta. In een mum van tijd waren we omringd door 25-30 kwakende eenden. 

Er gebeurde iets bijzonders. Toen ik aan mijn breiwerk begon, werden ze heel rustig en lagen ze veelal slapend dicht in mijn buurt. Ik was ook rustig en ontspannen en dat had dus z'n uitwerking op de eenden. Alles bij elkaar heel mindful.

Het fietsen heeft die uitwerking ook op mij. Trappend in een bepaalde cadans door de heuvels sta je vanzelf stil bij je ademhaling. Heuvel op is dat ook duidelijk hoorbaar: teug in, teug uit. Soms wordt dat vies verstoord door smerige uitlaatgassen van een auto of trekker, maar die afleiding is zo weer weg en ik ga als vanzelf weer terug naar mijn ademhaling. 

Ook werkt het heel mindful om naar de kleuren en structuren van de velden te kijken. Er bestaan zo veel soorten groen, aarde en samen met het geel van het koolzaad en paarse velden knallen de kleuren er soms echt uit. De wind geeft er weer structuur aan of de trekker met omploegen en/of zaaien.

En zo fiets ik dus heel mindful mijn kilometers. Bijna 750 al en bijna in Tours.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten